Thursday, February 10, 2011

Kerajaan cakno rakyat : Skim Al-It’am (Beras Percuma) untuk Rakyat Termiskin di Kelantan

Kelantan menerajui perubahan apabila melaksanakan agihan beras percuma secara bulanan kepada rakyat termiskin di negeri ini membabitkan peruntukan berjumlah RM1.5 juta dengan kerjasama Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri Kelantan.

Program yang dikenali sebagai Skim Al-It’am yang dilancarkan kelmarin oleh Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dapat direalisasikan melalui setiap Dewan Undangan Negeri (DUN) apabila 100 keluarga akan menerima beras 10 kilogram bermula bulan ini.



Skim Al- It’am ini dimulakan di DUN Wakaf Bharu tahun lepas dan berjaya membantu keluarga miskin dalam DUN tersebut.

Sambutan yang begitu menggalakkan serta mendapat maklum balas positif di kalangan penerima, skim ini diperluaskan ke setiap DUN apabila peruntukan RM1.5 juta diluluskan di Dewan Undangan Negeri pada November tahun lepas.

“Pelancaran skim ini sesuai sekali ketika rakyat dibebani dengan masalah kenaikan harga barangan yang teruk yang cukup memberi kesan kepada rakyat miskin.

“Dengan sumbangan beras sebanyak 10 kilogram daripada Kerajaan Negeri, walau pun hanya sumbangan kecil, tetapi ini langkah permulaan dan akan diperbesarkan lagi,

Senarai nama peserta akan disemak dan diselaraskan setiap enam bulan dan mana-mana penerima yang dikeluarkan dari e-TEGAR akan hilang kelayakan untuk menerima bantuan beras tersebut.

Hadir sama pada majlis pelancaran  Skim Al-It’am adalah Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yaakob, , Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Kelantan, Mohd Zaki Ibrahim serta Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri Kelantan; Dato Paduka Husam Musa

No comments:

Post a Comment