Friday, March 11, 2011

YB Husam : Hak rakyat dikembalikan kepada rakyat - Skim Al-It'Am oleh kerajaan negeri Kelantan di DUN Salor

YB Dato Haji Husam Musa


Skim Al-It'Am oleh kerajaan negeri Kelantan di DUN Salor

YB Dato Haji Husam Musa
YB Dato Haji Husam Musa
YB Dato Haji Husam Musa

YB Dato Haji Husam Musa

Pemimpin yang durhaka kepada Rabbnya (Tuhannya) dan bertindak zalim kepada rakyatnya menjadi sebab dihancurannya suatu negeri. Allah Ta’ala berfirman,

وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا

“Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya menaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.” (QS. Al-Isra’: 16)
Salor, Kelantan - Lebih 100 orang rakyat di DUN Salor yang terdiri dari warga tua, orang kurang upaya, anak yatim, golongan miskin yang layak telah menerima bantuan beras percuma melalui Skim Al-It'Am kerajaan negeri Kelantan .

Skim Al-It'Am yang dioperasikan oleh kerajaan negeri Kelantan di seluruh DUN dalam negeri kelantan adalah untuk membantu meringankan beban rakyat yang amat memerlukan bantuan dan pembelaan tambahan pula semasa era kenaikan barangan makanan dan minyak serta pelaksanaan kutipan saman ekor.

Bantuan disampaikan kepada rakyat dalam satu majlis ringkas di dalam rutin perjumpaan ramah mesra di antara ADUN Salor, YB Dato Haji Husam Musa dengan rakyat di DUN Salor.

YB Dato Haji Husam Musa yang juga Exco Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri Kelantan dilaporkan berkata "Ini beras milik rakyat, jadi kerajaan kelantan bertanggungjawab beri semula kepada rakyat yang memerlukan bantuan dan pembelaan tanpa memaksa rakyat untuk mengisi borang untuk menjadi ahli parti PAS dan mendengar ceramah berjam-jam lamanya".

Lebih ramai lagi rakyat kelantan yang akan dapat dibantu oleh kerajaan negeri jika royalti petroleum dikembalikan kepada rakyat kelantan yang berhak menerimanya.

Beliau juga turut menyentuh bahawa Skim Al-It'Am mungkin adalah 1 % dari gerak kerja pelaksanaan awal isi kandungan di dalam buku Jingga Pakatan Rakyat.

Kerajaan pakatan rakyat juga tidak ingin melihat rakyat terus hidup miskin dan susah, malah ingin membantu rakyat hidup berdikari memajukan sosio-ekonomi mereka.

YB Dato Haji Husam Musa juga merujuk kepada Kejatuhan Maharaja Czar di Rusia pada zaman dahulu adalah kerana membuat zalim kepada rakyat sehingga rakyat yang hidup susah kebuluran tanpa makanan manakala pemerintah hidup bermewah-mewah.

YB Dato Haji Husam Musa  juga berkata bahawa Kerajaan negeri Kelantan akan terus membela nasib rakyat yang memerlukan merangkumi Rohani dan Jasmani.

No comments:

Post a Comment